my cute Bl0g !

ASSALAMMUALAIKUM !! ^_^
Sem0ga hidup kita sentiasa di rahmati ALLAH S.W.T
amin...

Wednesday, February 12, 2014

Masih Bernafas Part 1

Assalammualaikum

Dah lebih setahun rasanya I didn't open this blog. Homaigod. Lama betul. Bukan malas ke apa, tapi dengan jadual harian yang sangat padat dan merasakan tak ada cerita-cerita sensasi untuk di ceritakan, membuatkan blog ni terus senyap sunyi dan yang lebih utama sebenarnya, internet tak de (-__-"). Tapi, bila diingat balik kejadian dan kisah-kisah hidup selama setahun yang lepas..banyak rupanya. Hampir setiap bulan ada cerita. Rasa menyesal pulak sebab tak on kan blog ni. Hermm..what can I do.. Past is past. Cuma, nak lah jugak meringkaskan semua yang berlaku dalam tahun lepas. Saja je nak berkongsi cerita dengan semua orang. Sometimes, in future.. bila nak kenangkan balik semua yang berlaku, baca je balik post-post yang lepas tu. Its really bring back the memory. Either is good, happy, bad, sad and everything happens in life. But I already miss a year. Jadi.. nak lah kembali aktif dalam penulisan blog, walaupon tak ramai mana follower dalam blog aku ni, haha. Ok, straight to the point. The 1st thing I remember that happen last year was :

Dapat kerja di Princecourt Medical Centre (PCMC)

Last post aku tahun lepas masa sambut Tahun Baru 2013 dekat Taman Desa Medical Centre. On that time, masih berkira-kira sama ada masih nak teruskan bekerja di sana ataupun cari kerja kat tempat lain. So, decide punya decide, aku hantarla jugak my 2nd resume di PCMC. 1st resume hantar masa tu baru lepas konvo, hospital besar macam tu mana nak fresh graduate. Semua nak yang berpengalaman. Jadi, I'll try my luck for the 2nd time. Seingat aku, aku hantar resume tu bulan January 2013. Hantar by hand. Tak sampai 15minit aku keluar dari hospital, dapat panggilan dari mereka untuk datang interview. Aku macam..wow.. Betul ke? Mr.Bestfrient dekat sebelah tak putus-putus bagi kata-kata semangat. Well, memandangkan besok tu aku kerja malam di TDMC, aku tak nak lah lepaskan peluang untuk pergi interview tu waktu pagi.

Dipendekkan cerita, lepas interview tu, hampir sebulan aku tunggu, langsung tak ada panggilan dari mereka kata aku dah dapat kerja. Rasa frustrated jugak, because mengharap sebenarnya kerja dekat hospital yang cantik macam tu. Mungkin aku tak buat yang terbaik masa interview tu atau mungkin aku tak menepati ciri-ciri staff yang diorang cari. Jadi..aku redha. Nak buat macam mana.

Then, satu hari tu, Matron dekat TDMC panggil aku masuk dalam pejabat dia. Matron tu bagi aku satu sampul surat yang ada cop dan lambang Kementerian Kesihatan. Aku rasa aku dah tahu apa kandungan dalam sampul surat tu. Sebab, bulan November 2012, aku ada try apply Post Basic for Midwifes. Ada la dalam 5 orang staff yang apply masa tu. Tapi semua appy lain-lain Post Basic. Buka je sampul surat.. Sah! Memang surat yang mengatakan aku dapat Post Basic Midwifes tu. Ya Allah.. rasa macam tak percaya. Of course lah, sebab selalunya kementerian akan ambil staff yang at least 3 tahun bekerja dalam bidang tu. But, inilah namanya rezeki. Kalau korang nak tahu, Post Basic ni kalau dapat, ianya macam satu kelebihan pada sesorang jururawat tu. Post Basic Midwifes ni maknanya nurse-nurse ni akan belajar dengan lagi mendalam tentang kos perbidanan, and its not that easy. Dalam surat lagi mengatakan aku akan di hantar posting ke Hospital Besar Kuantan. Dah berangan-angan ni apa perancangan lepas tu.

Tak smpai 24hours, PCMC called me, and informed that I've got the job. Ya Allah.. melimpahnya rezeki masa tu. But.. its really tough decision to make. Aku kena lepaskan salah satu daripada 2 tu. Macam-macam orang aku tanya untuk bagi pendapat dan pandangan. Mama, Papa, Mr.bestfriend dan kawan-kawan yang lain, solat istiharah pon aku buat. Lastly.. aku pilih to join PCMC. Sebelum aku berhenti tu, macam-macam lagi perkara yang buat aku runsing, tapi tak perlulah cerita, haha.

01.Mac.2013 tarikh aku join PCMC. Had been through the medical checkup, orentasi dan sesi pengenalan. 15.Mac 2013, aku mula masuk ward untuk memulakan kerja aku with 6 month probation. Bermulalah hari-hari busy yang teramat sampaikan tak ada masa nak taip blog..haha

 Orentasi


After 2 month aku kerja, uniform Staff Nurses PCMC officially changed. White to purpe. Gambar yang dekat atas tu uniform lama PCMC. Sempatlah jugak merasa. Haha.



Many things happens actually and banyak sangat gambar. Tapi nak upload semua nanti tak ada tempat nak cerita benda lain. Haha. So, sepanjang tahun tu, aku busy kerja jelah. Kalau jalan-jalan ke Cameron Highland pon balik hari. Ada sesiapa pernah buat tak? Kalau ada, kite gang. Kerja gilerkan?. Penat tahu.Haha. Semua di sebabkan bajet dan tak ada masa. Apply cuti pon belom tentu boleh dapat. Dalam seminggu, dapat cuti satu hari je. Kat PCMC  ni boleh buat 4 days of night shift. Malam 1st and 2nd gagah je lagi. Masuk malam ke3 dan ke4 rupa macam zombie dah. Blur pon ye. Mengantuknya toksah tanya. Rasa macam period pon ada sebab asyik nak marah je.Haha. Tapi yang bez, cuti sampai 3 hari. Masa tu balik nilai la, berjimba dengan mama and family.

Tolong Bisnes Mama 

Setiap kali balik nilai, mesti akan tolong mama berniaga. Tapi tengok event. Kalau ada event baru berniaga. Kalau tak de, lepak-lepak dengan mama atau cari stock untuk jualan. Mama menjual barangan wanita macam beg2 yang berkualiti, dompet2, dan seangkatan dengan nya. Lokasi kami selalu berniaga dekat Dataran Nilai. 5KM je lepas tol Nilai tu. 





Haa.. tu dia. Di sebabkan minat mama yang mendalam dalam bidang bisnes beg2 ni, sekarang mama dah ada satu kedai dekat Nilai jugak. Kedai tu beroperasi setiap hari dari pukul 8malam sampai 11malam. Tapi tak de gambar lagi. Under renovation.Dah cun cantik nanti aku upload kan.  But, still akan join kalau ada apa-apa event dekat Dataran Nilai ni.  Jadi, masa-masa cuti tu, aku betol-betol spend the quality time with family. 





Hari Raya

Well, kalau dah junior namanya, memang susahlah nak dapat cuti raya. Walaupon kampung dekat je kat Nilai tu, tapi nak jugak cuti kan. Lagi-lagi waktu malam raya, dan kebetulan masa tu kami baru je pindah rumah. Lagilaa gatal tangan ni nak hias rumah baru cantik-cantik. So, the thing I do untuk nak dapatkan jugak beraya, aku mintak malam raya to work on Morning Shift dan raya pertama on  Night Shift. Haaa..nampak tak permainan dia kat situ. Habis morning shift pukul 2.30 ptg, aku terus gerak balik Nilai. Pe de hal, 30 minit je from KL. Besok tu pulak kerja malam. Syiok je rasa. Haha.. Nasib baik kampung dekat. Malam raya buat preparation, besok tu beraya sakan kau. Walaupun malam tu akan kerja, but its not a big deal. Work in work. Raya is raya! haha



Kami sekeluarga kalau beraya tak pernah nak sedondon ke apa. Lantak la nak pilih baju and warna apa. Lagi cantik, warna warni. But, mungkin raya tahun 2014 ni nak sedondon kot. Cun jugak tu. So, post Masih Bernafas Part 1 sampai kat sini dulu. Nama pon Part 1 right. The next story maybe will be a little personal but still, aku nak jugak cerita. Oklah, take care and be good ^_^





3 comments:

  1. 1 tahun 1 bulan 12 hari....wow..haha..selamat kembali Lily...=)

    ReplyDelete
  2. k.lin...buat la entry bertunang:).. akk x sempt dtg msa kenduri aritu:).. eh, mama bukak kedai kat mana?

    ReplyDelete
  3. salam awak..tumpang tnye sy terbaca entry awak pasal TDMC..nk tnye ok x kerja kat sne..How's the benefit..?? okay x management dia..?? sy dpt offer kerja sne as a pharmacy ast...hee..

    ReplyDelete