my cute Bl0g !

ASSALAMMUALAIKUM !! ^_^
Sem0ga hidup kita sentiasa di rahmati ALLAH S.W.T
amin...

Sunday, November 4, 2012

SPM

Assalammualaikum...

Wahh.. minggu pelajar Form 5 amek SPM. Kak Lili nak ucapkan good luck dan all the best ok?. Baca doa dan tawakal. Kak Lili tahu yang adik-adik semua dah study habis-habisan untuk berjaya. Usaha tangga kejayaan! So, stay focus and relax ok?

Bercerita tentang SPM, aku rindu lak zaman-zaman alam persekolahan ni. Dulu masa sekolah aku bukanlah pelajar yang boleh di jadikan pelajar contoh. Belajar pun ala kadar walaupon xpernah ponteng sekolah. Tapi selalu xbuat kerja sekolah yang cikgu bagi. Selalu kena marah. Denda paling 'best' aku pernah berdiri depan kelas sebab xsiap kerja sekolah dan masa tu ada abang Form 6 yang aku admire lalu pulak depan kelas. Adeyhh.. sengih dan tunduk muka je la yang aku mampu. 

Post kali ni bukan la aku nak memalukan diri aku sendiri, cuma ingin menceritakan pengalaman, asam garam pahit manis yang aku lalui masa alam persekolahan. Aku ingat lagi masa Form 1 sampai Form 2, cikgu matematik aku, di sebabkan ketidaksukaan aku pada subjek matematik ni setiap kali kelas beliau mesti beliau akan suruh aku bangun dan duduk atas lantai depan papan hitam tu. Time tu punya malu Tuhan dan papan hitam tu je yang tahu. Aku sorang je lak tu. Nasib baik tudung sekolah aku yang labuh dan ke depan tu mampu untuk menutup muka aku. Biasa lah, masa Form 1, xreti lagi nak pakai tudung cun2, senget2 belaka tudung aku. Haha. Kembali pada cerita matematik aku tu, memang aku akan sentiasa dapat markah yang paling rendah. Beliau la cikgu yang paling aku ingat sampai sekarang. Hehe..

Perkara yang aku kira teror masa sekolah dulu adalah permainan catur. Perghh, catur dengan aku macam xleh dah nak dipisahkan. Cikgu matematik aku pun agak hairan la. Sebab kebanyakkan cikgu2 cakap orang yang teror main catur ni seorang yang sangat pandai dalam pelajaran matematik. Aku sendiri pun xpercaya. Yang aku tahu bila aku main catur tu aku rasa macam menyusun strategi perang, bukan macam kira formula matematik pun. Mungkin ni semua darah askar dari papa aku yang mengalir dalam darah aku ni..kihkih.. Mungkin.. (-__-"). Minat aku terhadap permainan catur ni aku sampai la ke tahap mewakili negeri sendiri. Teror x? teror x? tapi xteror jugak kalau matematik asek failed. errr...

Masa sekolah dulu, aku berbadan besar jugak. Berat badan aku masa tu 55kg compare dengan sekarang 46kg. Rahsia dia? Nanti2 la aku cakap. So, memandangkan badan pun berat, ada hati tu nak pakai cantik2 dan sumpah masa tu aku memang xpandai nak berfesyen. Pakai baju kuar jalan2 pun kira baju yang boleh memalukan diri aku sendiri. Start on that day, aku rasa badan aku ni memang xboleh bla, aku menanamkan azam untuk kurus! Jyeahh! Inilah rahsia dia kengkawan dan adik-adikku sekalian. It is Jogging.

Yupp! Setiap hari lepas habis sekolah je, mesti aku habiskan masa aku dekat tasik2 yang ada trak jogging tu. Di sebabkan setiap hari muka aku je dekat tasik tu, ikan-ikan tu pun macam dah menyampah je tengok muka aku. Yelah, dah pakcik2 yang dok memancing situ selalu xdapat seekor ikan pun bila aku berjogging. Bila aku tak ada banyak je pakcik2 tu dapat ikan. Sedihh gak arr rasa. Tapi ada aku pedulik, lantak kau la ikan. Jog punya jog, lari nya lari, sampai semua pertandingan olahraga long distance dan merentas desa semua aku yang bolot habis. Dari situla berat badan aku turun kg demi kg. Dari 55kg - 46kg. Tapi kadang2 naik turun gak. Yelah dah semua makanan aku melantak xkira masa. 

Setiap kali bangun pagi nak pergi sekolah, aku merungut bila la nak habis sekolah ni, maksud aku bila la nak tamatkan zaman persekolahan ni. Selama 13 tahun bersama dengan sekolah plus tadika sekali, akhirnya pada akhir tahun 2007, aku betol2 berada di depan pintu masuk dewan peperiksaan untuk amek SPM. Ya Tuhanku, masa tu macam2 perasaan yang ada. Muncul satu persatu wajah orang2 yang aku sayang, macam nak berperang lak. Memang perang arr tu! Baru nak menyesal tak belajar matematik betul2 dulu. Asek sebuk dengan catur dan program menguruskan badan tu. Tapi akhirnya aku berjaya habiskan semua exam2 tu.

Sekarang.. dari zaman sekolah dulu masuk pulak zaman kolej dan sampaila aku dah ada kerja yang tetap sekarang, ada macam2 perkara yang mengajar aku. Penat lelah menjadi seorang pelajar. Setiap seorang ada pengalaman masing2 yang menjadikan diri mereka lebih matang. Walaupun dah 5 tahun aku meninggalkan alam persekolahan, tapi kalau di takdirkan ALLAH bagi aku pilih kehidupan apa yang aku nak, aku akan memilih zaman persekolahan aku, untuk aku lebih menghargai hari2 berada di sekolah, tapi siapa lah aku untuk mengubah takdir ALLAH. DIA yang lebih mengetahui setiap sesuatu.. 

Haaa..panjang lebar lak post aku kali ni. Bukan selalu. teheee ;D anyway! terima kasih sebab sudi baca post nih! 


P / S : Time Form 5, suci gilerr muka aku masa nih.kihkih >_<"

2 comments: