my cute Bl0g !

ASSALAMMUALAIKUM !! ^_^
Sem0ga hidup kita sentiasa di rahmati ALLAH S.W.T
amin...

Monday, December 24, 2012

Medical Check-up


Assalammualaikum..

Hari tu aku cuti panjang.. tak lah panjang sangat sampai sebulan dua bulan, 4 hari je pun. Tapi syiok nye tak terkira. Bukan senang orang kerja nurse ni nak dapat cuti. Kena tengok orang len punya jadual jugak. Kalau mana yang dah awal2 request cuti, memang xdapek la den nak nolong eh doh. Jadi, untuk tidak berasa kecewa dan menangis sedu sedan sebab tak dapat cuti, awal2 dua bulan lepas aku dah mintak cuti, dan yang paling penting aku pun tak tahu kenapa aku pilih tarikh yang bukan2 untuk cuti. Weekdays lak tuh.

Cuti2 ni of cozz aku balik Nilai. Jumpe ibu bapa dan keluarga yang tersayang. Nampak je muka mama depan pintu sambut aku balik, muncul satu perasaan lega dan... mama semakin di mamah usia.. dan xpernah buat check up lagi. Bahaya2.. aku kena buat sesuatu.

Aku menyuarakan hasrat aku untuk ajak mama buat medical check up dekat mane2 hospital. Memandangkan aku cuti dan banyak free time baik aku gunakan masa itu dengan sepenuhnya. Jadi kami memilih Columbia Hospital Setapak. Hamek ko! kemain jauh lagi dari Nilai ke Setapak. Bukan apa, alang2 pergi check up tu jalan2 la sekali. Mama aku pun bukan selalu redah KL tu. 

Di pendekkan cerita, pukul 9 pagi lagi kami dah sampai di Columbia Hospital Setapak. Terkedu gak aku. Cantik dalam dia. Teringat dulu Encik Bestfriend pernah suruh aku minta kerja dekat sini. Kedegilan aku yang melampaui batas tu yang aku buat tak tahu je, sekarang aku dah di ketawakan oleh beliau dan mama aku sendiri! Ok,lupakan pasal tu. Aku amek pakej untuk mama, 28 jenis Blood Test + Mammogram. Haaa, semua tu memang penting. 

Kami di layan oleh kakak Receptionist yang sangat peramah. Time kasih kakak. Beliau menunjukkan tempat di mana darah mama aku akan di sedut menggunakan jarum yang sangat tajam ke dalam syringe yang besarr.  Mama aku dah kecut. Haha, elek mama elek. Oh ya, nak pesan, kalau nk buat Full Blood Test ni korang kena puasa dari pukul 12 malam sebab nak check kadar kolestrol dalam darah. 



Gambar kurang cantik sebab amek guna bb je. Ni la Lab dia. Besar bapaknya. Kalah Lab spital aku.


Mama dengan gagah nya menunggu giliran. Sambil baca surat khabar dari arab. Mama cakap tengok gambar ajelah. Haha


Gunakan masa yang ada tu dengan baca novel. Yess Boss! Boleh tahan la jalan cerita nya. Sama je kalau cerita2 cinta nih, aku beli pon sebab kecewa novel Aku Bercerita dari Ramlee Awang Mursyid tak kuar2 lagi.


Haaa! ni dia. Mama cerita vein mama orang lab tu xdapat nak detect sebab halus sangat. Nasib bek tak cucuk banyak2 kali. Sambil2 tu mama berdoa harap keputusan darah mama semua ok. InsyaALLAH. 


Lepas amek darah, kakak receptionist tadi bawak kami pergi bahagian Radiology pulak. Nak buat Mammogram. Umur macam mama sesuai dah nak buat test ni. Mammogram boleh di buat pada wanita yang berumur 40 tahun ke atas. Untuk detect apa2 yang abnormal dekat breast macam lump atau sel2 kanser yang aktif. Lepas Mammogram, kami tak lengah lagi untuk mengisi perot yang semakin kempis. Mama aku puasa dengan aku2 skali puasa. Lagipun, kakak receptionist tu kata keputusan semua akan siap dalam masa 1 jam. Kitorang terus terjah kedai mamak sebelah spital tu

Tak sampai satu jam keputusan dan siap. Ada nurse bawak kami jumpe dengan doktor untuk bagi health teaching dekat mama. Syukur alhamdulillah, semua ujian darah dan Mammogram mama NORMAL! kecuali kolestrol, tggi sikit. Bacaan normal kolestrol dalam darah adalah 5.2 mmol/L. Bacaan mama 5.8 mmol/L.Tinggi sikit dari yang biasa. Doktor nasihatkan mama supaya kurangkan makanan yang berminyak, banyak kan minum air putih dan sentiasa bersenam ik0t kemampuan. Okeh! pas hbs semua medical check up, time tok berjalan!

Kami singgah dekat Kuala Lumpur Festival City Mall, sebelah je dengan spital ni. Dekat jugak dengan opis Encik Bestfriend. Mama shopping sandle baru, sebab cantik dan selesa dan murah! Shopping barang2 tadika sikit dekat Kaison! Dekat kedai ni kami ber-stesen paling lama sebab barangan dia cantik2 belaka!


Aku suka beg kertas nih! comey, ciut miut, wane pink polkadot n paris! Keinginan untuk memBeli beg kertas ni tanpa tujuan itu nafsu dan membazir.. memang cantikk.. tapi.. terpaksa ku lepaskan jua. 


"Every morning tell yourself that you are getting better and better" . Suka ayat nih! Ni buku nota. Cantik dan nampak antik. Tak beli pon, amek gambar je. Membazir beli tanpa tujuan. Setan2 dah mengaku kalah dah.

Puas berjalan2, mama kata nak minum2 je. Kami singgah minum di stall Delifrance. Aku order Lasagna + Coffee Latte, mama lak Blueberry tart + Starwberry and Manggo ice Tea. Sini self service, kena order dekat kaunter.




Setelah makanan semua siap, dengan semangat berkobar untuk amek gambar makanan tersebut, tiba2... screen bb aku gelap. Ok pahammm... bateri dah mati. Tak dapat nak amek kelazatan makanan kat situ! Damnn! 

Masa nak balik, cepat2 charge hp dalam kereta, tapi makanan tu tengah hadam dah dalam perot. Takpe! nanti nak repeat dengan Encik Bestfriend! tak kira! 


Sempat Pose depan cermin! 

Terima kasih sebab sudi baca! ^_^


2 comments: